Twee jongens van de lagere school in Doornspijk tonen al veel interesse in motors en het mooiste vonden ze het zware geronk. Vele jaren later (omstreeks 1978) als ze beiden het motorrijbewijs hebben, gaan ze als het even kan toeren waar maar toertochten te rijden zijn. Eind 1984 werd het plan opgevat om te onderzoeken of er in Doornspijk ook niet plaats is voor een heuse MOTOR TOER CLUB. Alle motorrijders die ze kenden werden geïnformeerd over hun plannen en er bleek best een basis te zijn om iets op poten te zetten.
In de Elburger Courant verscheen een artikel over de plannen en daardoor kwamen er meer aanmeldingen binnen, tijd voor een oprichtingsvergadering op 1Maart 1985 in “de Deel” in Doornspijk. Er bleken meer motorrijders op af te zijn gekomen dan in eerste instantie op gerekend was door de iniatief nemers Bert van Beekhuizen en Jan v Zeeburg, de zaal bleek gevuld te zijn met meer dan 40 mensen.
Toen bleek dat veel aanwezigen er wat in zagen werd besloten om een motorclub op te richten en werd ook een oprichting bestuur gekozen. Het oprichtingsbestuur bestond uit; Voorzitter Bert van Beekhuizen, Secretaris Ben v Zuylen, Penningmeester Jan van Zeeburg, Toercommissaris Gerjan Lepping en algemeen comm. Rikus Ponsteen. De naam van de op te richten club werd samengesteld uit de plaatsnaam Doornspijk, door de tweede lettergreep te combineren met hetgeen we wilden gaan doen namelijk rijden, werd de naam SPIJKRIJDERS geboren! Doordat we een toerclub wilden worden werden de drie letter afkortingen ervoor gezet namelijk die van Motor Toer Club. En daar was MTC de Spijkrijders geboren met meer dan dertig nieuwe leden op de lijst, maar nog niet helemaal officieel.
Op 1 April 1985 werd bij de notaris in Nunspeet officieel de MTC de Spijkrijders opgericht en als zijnde vereniging ingeschreven! Een oude droom was uitgekomen. Ons clubhonk werd de Red Country aan de Rodelandsweg waar uitbater Jan van de Bosch werkelijk alle medewerking aan verleende. Elke maand was er een clubavond en werd zeer druk bezocht door de kersverse leden! Het clubblad verscheen elke maand onder de naam Club Magazine en werd opgezet en verzorgd door Ben v Zuylen. Alle toertochten die we zelf organiseerden of bezochten waren bijna 80% van de leden erbij, een prima start. Elke Zaterdagmiddag was er een clubrit te rijden onder leiding van de toercommissaris Gerjan.
Het bestuur in het jaar van de eeuwwisseling bestond uit de volgende mensen; Voorzitter Jan Rens, Secretaris Peter Bos, Penningmeester Nico Schoonewil. Club Informatie Jan v Zeeburg.
2000, het jaar van ons vijftienjarig bestaan, dat we starten met meer dan 50 rijders op de ledenlijst. Als vanouds was er ook in januari een Theorieavond die goed werd bezocht, 16 man kwamen hun geheugen weer opfrissen.
4 maart, Feestavond
In feest centrum ‘De Brake’ konden onze clubkampioenen weer bekend gemaakt worden. Maar eerst moest er gestreden worden voor de ‘Spijkerbokaal’ die je kon verdienen met bowlen. Joke van der Ziel had deze avond de meest gelukkige werphand want hij mocht de zeer gewilde en zwaar bevochten bokaal meenemen, samen met ook de eer en eeuwige roem natuurlijk.
Zo’n zwaar bevochten titel deed ook een aanslag op de (vr)eetspieren, bleek toen eindelijk de spijkers werden losgelaten in een zaal bij een groot Gourmet.
Toen de tijd daar was, volgde de huldiging van onze Toerkampioen (het toen nog geldend puntensysteem maakte geen verschil in de plaatsen), ook winnaar van de Kilometertrofee 1999, en dat was:
Johan Heshusius met 546 punten en 6924 clubkilometers.
2e Albert Jan v ‘t Hul 535 punten en 6924 Km
3e Jan Rens 260 pnt 3792 Km
4e Jan v Zeeburg 245 pnt 3689 Km
5e Elga v ‘tHul 212 pnt 3195 Km
6e Gerrit Kroes 120 pnt 1670 Km
7e Peter Bos 119 pnt 1612 Km
18 Maart Openingsrit 2000
Onder leiding van Gerrit Kroes werd het toer seizoen geopend met een leuke rit die werd gereden met 11 man.
Vanaf 1 april t/m oktober was het weer mogelijk om onze Veluwse Zomer Tour te rijden.
Dit is was een doorlopende toertocht die je dus kon rijden op een dag naar eigen keuze.
Nico Schoonewil en Gerrit Kroes hadden een prachtige rit op papier gezet, maar helaas werden hun inspanningen niet betaald met een grote aftrek van routebeschrijvingen. Aan het einde van het seizoen bleken slechts 7 man besteld te hebben (waarvan slechts 1 (één) spijkrijder,) Einde Veluwse zomer tour.
1 april 2000
De club bestaat exact tot op de dag 15 jaar, daarom hadden Jan v Zeeburg en Gerrit Kroes het initiatief genomen om een Jubileum Foto Rit te organiseren.
Omdat dit een jubileum was, was er aan verschillende dingen gedacht, allereerst natuurlijk een mooie toertocht met foto’s die opgezocht dienden te worden. Hieraan was een prijsvraag gekoppeld met een prijzentafel. En als klap op de vuurpijl kon er na terugkomst worden genoten van een gratis Barbeque, die ook mocht worden bezocht door alle andere spijkrijders die eerder op de dag niet konden komen rijden.
24 deelnemers konden worden begroet op deze nationale rit waarvan er na terugkomst 9 goede oplossingen terugkwamen. Nummer één werd Peter Bos uitgeloot en koos de druppellader twv. Fl. 125, -. Tweede werd Rini Wolf uitgeloot en koos het Honda badlaken, derde was Peter Uitslag en kreeg de Honda polo. Poedelprijs ging naar Albert Jan v ‘tHul. Hij kreeg een prachtig bierglas van Café ‘Wolf’.
6 mei, een Half Twee Rit met een staartje.
Zoals altijd op zaterdagmiddag was er weer een half twee rit en deze dag viel op door het heerlijke zonnetje. Met negen spijkers werd de rit begonnen en ging dit keer via de bossen van het ‘Wissel’ bij Epe. Daar kwam een dramatisch einde aan wat een heerlijke toertocht had moeten worden. Ons oudere clublid en eigenaar van een gloednieuwe Yamaha Drag Star, Jan Mulder, kwam door een beoordelings/remfout en met een flinke ‘Hi-sider’ ten val en smakte lelijk op de weg.
Het bleek nodig om hem onmiddellijk per ambulance af te voeren naar het ziekenhuis, waar bleek dat hij een aantal ribben had gebroken en een paar flinke kneuzingen had opgelopen. De andere Spijkrijders bleven verbijsterd achter en reden linia recta terug naar het clubhonk, waar we met één man minder aankwamen dan we waren vertokken. Zo willen wij nooit meer een toertocht afsluiten!!!
20 mei, Spijkrit.
Weer een aflevering van onze toerklassieker ‘de Spijkrit’ die voor de 15e maal was uitgezet, dit keer door Jan Berghorst en Jan van Zeeburg. De uitzetters hadden er een prachtige ‘dijkentocht’ van proberen te maken en daar kwamen 22 deelnemers op af (waarvan 10 Spijkers).
De prijs voor de oudste deelnemer ging dat jaar naar de Heer D. Schimmel uit Balkbrug met 66 jaar.
De prijs voor de verstweg komende rijder ging naar de Heer Rob Klein uit Wormer. Na afloop van de Spijkrit werd door een paar niet nader te noemen spijkers nog even hun banden op temperatuur gebracht voor een goede grip voor de thuis reis.
1 – 2 – 3 juni, Spijkweekend.
Voor de derde keer op een rij was door Ann en Joke van der Ziel een Spijkweekend op touw gezet. Met 9 motoren en daarop 12 personen ging de reis dat keer naar Manderscheid in Duitsland. De Moezel vormt een toergebied bij uitstek perfect om eens heerlijk te doorkruisen en om dagen te kunnen genieten. Bij terugkomst bleken er meer dan 1100 kilometers onder de motoren te zijn doorgegleden, en weer was alles tot in de puntjes geregeld door de uitzetters!!
8 juli, Schnitzelrit.
De 21e eeuw werd ook alvast ingeluid door onze Schnitzelrit, een toertocht onder leiding van ‘Gaar vlees specialist Jan Rens’. Doordat in voorgaande editie’s zulke goede schnitzelresultaten waren geboekt konden we ook dat jaar niet om deze schnitzel gigant de ‘Prickings-Hof’ in Sythen (D) heen! Met 12 rijders werd via een prachtige route afgereden naar Duitsland en ook dit was dit weer een zeer geslaagde dag!
5 augustus, BBQ RIT.
Organisators Gerda en Gerrit Kroes kregen dit keer een onovertroffen dieptepunt te verwerken, ondanks hun goede zorgen en een prachtige voorafgaande toerrit, vonden slechts 4 (!) personen het de moeite om hieraan mee te doen.
2 september, IJsselmeerrit.
Ook deze ging het wat aantal deelnemers betreft niet erg voor de wind, met slechts vier volgers ging voorrijder en organisator Joke van der Ziel de weg op. Ondanks dat het later op de dag ook nog gaat regenen, weet onze voorrijder er toch nog een mooie rit van te maken.
16 september, Doerit.
De tweede helft van het seizoen tweeduizend was eigenlijk rampzalig wat betreft het aantal deelnemers, ook de Doerit die uitgezet door Johan Heshusius en Peter Bos ontkwam hier niet aan. Slechts 7 man kwamen deelnemen aan deze toertocht die zoveel tijd vergt om goed uit te zetten en in te plannen. Aan de toertocht op zich lag het in ieder geval niet, die was erg leuk om te rijden en ook de proeven waren leuk om te doen. Winnaar was dit maal Aalt Heshusius en de tweede plek was voor Albert Jan v ‘tHul en derde was Joke van der Ziel.
28 oktober, Snertrit.
Onder leiding van Johan Heshusius werd de Snertrit gereden en zoals bijna altijd is er ook nu snertweer bij. Maar na afloop van deze rit kan iedereen weer wat opwarmen van de heerlijke snert die Greta voor de rijders had klaar staan.
18 november, Laatste Half Twee Rit 2000.
Nog één maal verzamelen zich Spijkrijders op zaterdagmiddag voor ons clubhonk om het seizoen waardig af te sluiten. De motoren kunnen weer op stal en kunnen een begin maken aan de jaarlijkse winterslaap!